Oproep: opdrachtgevers gezocht voor module “Sociale innovatie” MMI

Maatschappelijke organisaties ervaren steeds meer dat bestaande methoden van veranderen in deze complexe tijd niet meer werken. Zeker sinds de transities in o.a. het sociale domein zijn maatschappelijke organisaties, burgers en professionals op zoek naar nieuwe verhoudingen en rollen.

In januari 2018 start de MMI weer met de module Sociale Innovatie en Design Thinking. In deze module bekwamen studenten zich in hun rol als flexibele veranderaar/innovator, kritische onderzoeker en participerend adviseur. Dit doen zij aan de hand van een realistisch ‘taai’ vraagstuk uit de praktijk in zgn. “changelabs”.  Samen met alle betrokken actoren ontwerpen studenten een oplossing voor dit vraagstuk. Dit doen de studenten aan de hand van ontwerpgericht actieonderzoek waarbij Design Thinking als methode wordt ingezet.

Voor deze module zoekt de MMI  minimaal 6 opdrachten/opdrachtgevers vanuit verschillende maatschappelijke organisaties in zorg, onderwijs, welzijn en lokale overheden.

De opdrachten moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste is dat er bereidheid is om Design Thinking in te zetten als methode om actie- en ontwerpgericht te werken aan complexe vraagstukken en hiervan te leren. Andere voorwaarden zijn; het nastreven van maatschappelijke waarde, uitstrekken over meerdere organisaties of meerdere disciplines, sterk krachtenveld en complexe dynamiek, eindgebruiker in zicht en niet top-down willen invoeren

 

OPZET 

Design Thinking als methode kan helpen bij deze zoektocht naar nieuwe rollen. Het zorgt niet alleen voor een sneller en beter proces, maar ook voor resultaat met meer vernieuwing en innovatie, betere samenwerking en een groter draagvlak met een betere kwaliteit.

In een zgn. “changelab” werken alle betrokken actoren samen aan nieuwe inzichten over ingewikkelde sociale kwesties en de oplossingen hiervoor. Design Thinking biedt een ontwerpgerichte werkwijze die creatief en participatief van aard is vanuit een human-centered benadering. Dit betekent dat niet het probleem, maar de gebruiker, burger, cliënt of patiënt centraal staat. Kenmerkend voor het designproces is dat dit een iteratief, intuïtief en emergent proces is.

Dit proces verloopt globaal volgens de volgende stappen:

  1. Wat is van waarde, inspiratie en exploratie
  2. Wat is er allemaal mogelijk, ideeën en creatie, het ontstaan van nieuwe toekomstscenario’s
  3. Wat werkt, testen en evalueren, inzicht in wat werkt.

De opdrachtgever krijgt naast een beschrijving van het innovatieproces, de inzichten die hierin zijn opgedaan en de producten/prototypes die in het changelab ontworpen zijn en een pasklaar advies voor implementatie in de organisatie. De prototypes zijn tastbare producten in de vorm van simulaties en visualisaties, presentaties en (video)filmpjes. 

De module loopt in de periode van februari tot juli 2018 en sluit af met het sociaal innovatiefestival waar alle betrokken deelnemers en opdrachtgevers uit de changelabs voor zijn uitgenodigd.

BELANGSTELLING ALS OPDRACHTGEVER?  Voor meer informatie neem je contact op met   Viviane Knoops, modulecoördinator Viviane.Knoops@han.nl